kunstzinnige counseling omgaan met beren op je weg en in je hoofd

Kunstzinnige counseling is een vorm van beeldende creatieve therapie. Er wordt nogal eens gevraagd wat dat nou is. In deze blog vertel ik daar wat meer over. Want hoe werkt dat nou eigenlijk? Ik begeleid nu een paar jaar cliënten met behulp van beeldende technieken. De nadruk ligt meer op doen en minder op praten maar het gesprek is wel belangrijk.

Hulpvraag

De eerste sessie (intake) bespreken we de hulpvraag. Je vertelt kort iets over jezelf, je levensverhaal. En we proberen erachter te komen wat je lastig vindt. Dat kan met diverse beeldende opdrachten of een woordweb. Dat is best inspannend en maakt vaak veel los. Hulpvragen kunnen heel divers zijn. Problemen met wie je bent, hoe je reageert, je identiteit, nare gebeurtenissen. De een wil bijvoorbeeld graag wat assertiever kunnen reageren, een ander wil af van de boosheid die zo in de weg zit. Of je ziet snel allerlei beren op de weg…

Verlies en rouw brengen veel emoties met zich mee, en hoe kan je daar dan goed mee omgaan? De een geliefde verloren en weet niet goed hoe weer verder te leven. Weer een ander zit “vast” na verlies van werk en/of gezondheid en wil weer zinvol in het leven staan.

Creatieve opdrachten

Daarna komen er sessies waarin je met creatieve opdrachten aan de slag gaat die met je hulpvraag te maken hebben. Vaak zeggen cliënten: “Maar ik kan niet tekenen hoor…” of “Ik ben niet creatief”. Maar daar gaat het bij kunstzinnige counseling ook niet om, het gaat om wat je voelt/denkt tijdens het proces van verbeelden.

We werken met vetkrijt, houtskool, verf en klei. Kleur, vorm, beweging en materiaal zijn van invloed. Ik doe niet mee, het gaat om jouw proces. Misschien voelt dat wat ongemakkelijk maar het is nooit goed of fout. Het gaat om jou! Ik doe aan het begin een korte ontspanningsoefening, let op tijd en tempo bij de opdrachten. Het kan vreemd zijn om op deze manier bezig te zijn. Er kan ook weerstand zijn, het vraagt vertrouwen in mij en het proces. Je komt jezelf tegen en dat kan ingewikkeld zijn. Het vraagt doorzettingsvermogen.

Verborgen emoties

Mensen kunnen bang zijn overspoeld te woorden door hun emoties, en dat ze er niet meer uit kunnen komen. Maar zo werkt het niet. Net als een kind dat snikkend uithuilt en daarna zichzelf weer herpakt, zo gaat het ook bij volwassenen. Al jong wordt er echter vaak snel over onze emoties heen gewalst; kom op, niet aanstellen, hup doorgaan… e.d. Dat strenge stemmetje klinkt dan ook vaak in je hoofd en je gaat voorbij aan wat er speelt in je hart… En daarmee verdwijnen de emoties niet. Aandacht voor wat je voelt is juist helpend. Anders wordt het net een strandbal die je onderwater duwt…die plopt op een gegeven moment toch omhoog….

Gedachtenpatronen

Er zijn patronen in je gedachten en gedrag ontstaan vanaf je jeugd. Die werken vaak door in je volwassen leven. De manier waarop je als kind met situaties omging is echter als volwassene niet altijd meer zo handig. Bijvoorbeeld dichtklappen als iemand tegen je schreeuwt, is als kind misschien veilig maar als volwassen helpt het je niet verder. Je wilt dan wel anders doen maar het lukt je niet. Toch kan je door inzicht in jezelf daar veranderingen in aanbrengen.

Inzicht

We gaan n.a.v. het gemaakte werk in gesprek. Het beeld helpt je om je innerlijk a.h.w. te zien! Cliënten merken vaak achteraf op dat een oefening zo veel inzicht bracht: dat ze niet wisten dat er zo veel boosheid, verdriet of angst in hen verborgen zat. En hoe goed het is dat dat nu aandacht kreeg. Emoties die je onbewust onderdrukt, zijn er wel en beïnvloeden je gedrag ook! Door ze te erkennen en herkennen kan je ermee leren omgaan. Je gaat ook inzien hoe je denkt en de samenhang met je gedrag. Pas als je de patronen doorziet kan je ze ombuigen, veranderen.

Geduld en mildheid

Inzicht gevende vragen maken je ook veel duidelijk en geven je stof tot nadenken in de tijd erna. In overleg spreken we af dat je een reflectieverslagje maakt: dit is vooral voor jezelf fijn om dat wat gedaan en gezegd is, en hoe het doorwerkt te verwoorden. Het is dus niet goed of fout! Het gaat erom dat jij er meer inzicht door krijgt.

Pas als je inzicht hebt in je eigen gedachten en gevoelens en gedragspatronen kan je daarin proberen te veranderen. Dat kost tijd! Geduld en mildheid zijn erg belangrijk hierbij.

Sessie zijn meestal best vermoeiend. Zeker in het begin als veel loskomt. Gun je zelf dan ook wat rust erna.

Afronding kunstzinnige counseling

Na verloop van tijd komt er meer tijd tussen de sessies (in overleg) en gaan de sessie ook meer over hoe het gaat met die veranderingen. Welke moeite kom je daarbij zelf tegen? Hoe beloon je zelf als iets je lukt? Hoe reageren anderen nu op jou? Dat is de meer afrondende fase. Je hebt meer inzicht  je eigen kracht, je sterke kanten en valkuilen. En je staat sterker in het leven. Je hebt ook geleerd je eigen behoefte te uiten, hulp te vragen indien nodig. De kunstzinnige counseling kan afgerond worden.

Wil jij ook beeldende kunstzinnige counseling?

Je bent welkom! Reacties op mijn blog zijn welkom via het contactformulier https://schildertaal.nl/contact/. Indien je geabonneerd bent op mijn blog: dat is een noreplayadres.

Onder kopje counseling vind je nog meer informatie over beeldende counseling https://schildertaal.nl/counseling-wat-is-het/

 

 

 

 

Categories: Blog