stress doorbreken vakantietijd

Het is vakantietijd, even de stress doorbreken, heerlijk loskomen van het dagelijkse leven en lekker ontspannen. Hoe houd jij dat gevoel vast? Afgelopen weken plaatste ik op mijn facebookpagina Schildertaal een paar interessante artikelen over stress, piekeren en ontspannen van Eric Barker en Erik Scherder (zie bronnen hieronder). En daarom schrijf ik in deze blog daar eens over onder het motto: practise what you preach : )

Dankbaarheid – gift of life

Een belangrijke rol bij het doorbreken van zorgelijke gedachten speelt dankbaarheid. Ik ben aan ‘t nagenieten van een heerlijke vakantie in La Drome te Frankrijk, met alle kinderen en kleinkind ter gelegenheid van ons 30-jarig huwelijk. En dat is dus echt heel veel dankbaarheid in 1 zin! Intens dankbaar voor “the gift of life” 4 jaar na de klap van kanker in mijn/ons leven. Dankbaar ben ik dat de angst niet de boventoon voert maar de hoop. Dankbaar voor wat ik weer mag en kan doen in mijn werk: mensen bemoedigen door training, counseling en kunst. En dat ik dan zomaar nog een superlief mailtje van een cliënt krijg over hoeveel de counseling voor haar betekend heeft. Belangrijk punt bij het ontdekken van waar je dankbaar voor kan zijn is: focus op wat er wel is en niet op wat (nog) ontbreekt. Marloes Halmans – ondernemen vanuit je hart – benadrukt dit punt ook in het zakelijk leven.

Wat ik bijzonder vind is dat uit neurologisch onderzoek blijkt (in genoemd artikel van Eric Barker) dat alleen nadenken, zoeken naar punten van dankbaarheid al een goede uitwerking heeft! Dus: waar ben jij dankbaar voor? Deze vraag overdenken is al goed voor je!

Gedachten en gevoel uiten

Een tweede punt om zorgen te doorbreken is: geef woorden aan je gevoel als het minder gaat. Ik zit zelf nu in een nieuwe levensfase; kinderen volwassen, andere rol, andere mogelijkheden. Er is een soort weemoed over mooie dingen die geweest zijn en niet meer komen, verdriet over moeilijke dingen en de gevolgen. Maar ik ben ook verwachtingsvol en vol hoop over wat er nog kan komen. En het is fijn te merken dat ik weer verder vooruit durf te denken in jaren.

Uiteraard noem ik als beeldend counselor ook als mogelijkheid dat je je gevoel verbeeldt, en zo even uit je hoofd gaat komen! Ik hoor van deelnemers aan workshops of lessen regelmatig dat ze het zo heerlijk vinden “even uit de sleur te zijn en dan verfrist er weer tegenaan gaan.” En bij het counselen kan een beeld zomaar zeer verhelderend werken.

Niet-perfecte Beslissing nemen

Als derde noemt Eric Barker een Beslissing te nemen en dan met “goed is goed genoeg” als norm. Fijn voor de perfectionisten onder ons. Dat houdt voor mij in dat het oké is de onzekerheid te voelen. We hebben het leven niet onder controle. Een oud gebed is: “God, geef de rust te aanvaarden wat ik niet kan veranderen, de moed te veranderen wat ik kan, en de wijsheid het verschil te weten” (Reinhart Nieubuhr). Zo nu en dan hebben we mindere dagen, niet alles hoeft altijd helemaal goed te gaan, we mogen doen wat in ons vermogen ligt.

Aanraken, echte verbinding

Een vierde zorgenbreker die Eric Barker noemt is: aanraken! “One of the primary ways to release oxytocin is through touching. Obviously, it’s not always appropriate to touch most people, but small touches like handshakes and pats on the back are usually okay. For people you’re close with, make more of an effort to touch more often.” Uiteraard dus niet zomaar. Maar laat ik dat nou graag doen: een liefdevolle aanraking of knuffel op het juiste moment. Binnen mijn gezin, familie en vriendenkring is dat wel bekend. Fijn dat het nu ook neurowetenschappelijk nog bewezen is dat het ook echt werkt! Beter dan alleen appjes; even echt contact maken in deze digitale tijd.

Muziek, bewegen, leren en slapen

Erik Scherder noemt het belang van muziek, bewegen, iets nieuws leren en slaap bij het voorkomen van stress. Ik ben getrouwd met een man die gek is op muziek en daarvan geniet ik regelmatig mee. Bewegen doet hij ook erg veel en … tja ik ben weer aan ’t hard lopen gegaan maar hou het bij max. 5 km. : ) en beslist geen marathons of iets met triatlons! Ik BodyBalance regelmatig en dagelijks probeer ik ook wel te wandelen/fietsen. In contact en verbinding met mensen blijf ik leren en ik ga binnenkort op een schilder driedaagse. Slapen doe ik graag en regelmaat heb ik daarbij nodig. Balans in mijn dagelijkse bezigheden afwisselen met rustmomenten is noodzaak voor mij. Tot slot zegt Scherder dat multitasken niet goed voor je is! Dat vind ik bijzonder goed om te horen want mijn brein reageert daar meestal op met veel geruis als van meerdere verkeerd afgestelde radio’s, wat zeer vermoeiend is. Dus gewoon 1 ding tegelijk doen!

Stress doorbreken

Ik vond het bijzonder om zo eens de dingen op een rij te zetten: neem zelf ook eens even tijd voor jezelf om te kijken hoe jij jouw piekermomenten en stress kan doorbreken. Natuurlijk heb je soms meer nodig om uit moeiten/stress te komen maar zet zelf deze eerste stap. Laat me weten waar jij dankbaar voor bent en wat je zou willen veranderen, misschien kan ik je daarbij helpen. https://schildertaal.nl/contact/

 

Bronnen (zie ook de links op mijn facebook Schildertaalpagina)

Doing these 4 things will make you happier, according to neuroscience – Eric Barker-http://motto.time.com/4225493/neuroscience-happy-rituals/

Omgaan met stress? “Niksen helpt niet”, zegt dr. Erik Scherder – https://timemanagement.nl/omgaan-met-stress/

 

Opmerking:

Reacties op mijn blog zijn welkom via https://schildertaal.nl/contact/ Indien je geabonneerd bent op mijn blog: dat is een noreplayadres.

Categories: Blog